Reizen: Hebriden

We arriveren laat in de avond voor Tobermory Aan de "moorings" bij Tobermory
Boven:  We komen laat in de avond bij Tobermory aan.
Rechts: De volgende morgen blijken we in een zonovergoten
             baaitje te liggen.
We zeilen Loch Linnhe af voor de wind, maar zodra we in de zeestraat tussen het eiland Mull en Schotland komen (Sound of Mull), draait de wind daar ineens naar noord en moeten we kruisen. De wind neemt echter ook zodanig toe, dat we onder genua-II en een gereefd grootzeil verder moeten. Bij Tober-mory aangekomen, valt de wind ineens weg en meren we af aan een boei in het baaitje voor de hoofdplaats van Mull. De volgende dag is het schitterend weer en gaan we Tobermory bekijken. Het is vrijwel windstil en de tijd lijkt hier ook stil te staan, alsof je in een boek van Charles Dickens bent beland!
Het gezellige plaatsje Tobermory Tobermory is een schilderachtig plaatsje op een prachtig eiland. Het is gewoon een verademing; niemand heeft er haast en alles gaat gewoon zijn gangetje. Toch ziet alles er goed onderhouden en welvarend uit. We treffen het met het weer. Het is zonnig en warm. Later horen we, dat het in Neder-land giet van de regen. Ach ja, zonder geluk, vaart niemand wel... De baai blijkt vol kwallen te zitten; alweer een onderwerp voor een plaatje.

"Drijfsijs" Kwal
Kwal Kwal Kwal

Tobermory - Klokkentoren Tobermory - Clydesdale Bank Tobermory - Kerk
Allerhande schoorstenen
We hebben niet zo heel veel tijd om de Hebriden te bekijken; er zijn maar vier weken om via het Caledonisch Kanaal en de Hebriden naar Faröer te gaan. Bovendien willen we op de terugweg nog even langs Lerwick op de Shetlands. Daarom blijven we maar één dag in Tobermory. Wel jammer, maar daar is niets aan te doen. In de na-middag gaan we dan ook weer op weg. Nu naar Isle Oarnsey, dat was ons door diverse lieden aangeraden. Ook daar blijven we een dag. Daarna langs de beruchte Kyle of Lochalsh, net als de Corran Narrows in Loch Linnhe, een plek met hevige en verwarde stromin-gen, naar Portree. Daar blijven we vervolgens twee nachten en een dag, om daarna naar Stornoway op het eiland Lewis te gaan. Daar komen we op zaterdagmiddag aan en krijgen van een zeehengelaar een zooitje makreel, die we ons goed laten smaken. Tobermory - Hoofdstraat
De rede van Tobermory

De vuurtoren aan de ingang van de Sound of Mull Kaap bij ingang Sound of Mull
Vuurtoren bij de ingang van de Sound of Mull, weinig wind.
De donkere streep is de wind die om Mull heen waait.
Ankerplaats bij Skye Marine Kamille
Heggewinde
Bij het eiland Skye aangeko-men, vinden we in een baai-tje een plek om te overnach-ten. We laten het anker in een "kelptuin" vallen.
Boven: Rustplaats in een baaitje bij het eiland Skye. — Rechtsboven: Marine Kamille. — Daaronder: Heggewinde.
Skye - Dorpje Badend in het morgenlicht
Klein dorpje op Skye.
Optrekkende wolken boven Schotland
De Schotse bergen duiken op uit de nevel.

Skye - Landschap Rhododendron

Varen
Rolklaver

Onderweg naar de Narrows
Vanuit de Sound of Sleat, die wij omdopen tot; Slotervaart, bereiken wij de Narrows bij de Kyle of Lochalsh. Dit is, vanwege de sterke tijstromen, een berucht gebied, vooral bij harde wind!
Dorpjes langs groene hellingen
Sound of Sleat

Wij treffen het; het is nagenoeg windstil als we in het gebied van de stromingen komen. De boot wordt wel danig heen en weer ge-stuwd, maar de zeehonden (links) vermaken zich hier prima! Hoe het er hier uit zal zien bij stormweer kunnen we best wel raden. Wij zitten er dan liever niet in. Iedereen waarschuwt ervoor.

Kyle of Lochalsh
Kyle of Lochalsh — het weer begint te veranderen en dat doet het hier heel snel! Maar we hebben nu de ruimte...