Reizen: Schotland

Spreekt voor zich...
Invergarry Castle - Aanlegplaats Invergarry Castle
Invergarry Castle
Ongeveer in het midden van Loch Oich, aan de noordelijke oever, ligt de ruïne van Invergarry Castle.

Loch Oich Steile rotswand
Loch Oich
Kanaal tussen berg en dijk... Waterval
Na Loch Oich komt er een spectaculair stuk vaarwater; "Laggan Avenue". Het is een stuk kanaal, uit de bergwand uitge-houwen, met aan de ene kant de steeds hoger wordende bergwand en aan de andere kant een dal. Het lijkt of in de verte het water lager staat. Dit lijkt op de foto zo, maar dat zagen we ook in werkelijkheid! Een bizarre aanblik.
Laggan Avenue

Gairlochy in het heel vroege morgenlicht Ligplaats voor Gairlochy locks
Vroeg in de morgen, als nog alles slaapt...

Loch Lochy Caledonisch Kanaal - Na Loch Lochy
Caledonisch Kanaal met steeds mooier weer!
Nadat we Loch Lochy afgevaren zijn, belanden we voor Gairlochy locks. Uiteraard na sluitingstijd, maar dat deert ons niet. We me-ren af naast een jacht met een vijftal zeer beleefde en aardige studenten, die de volgende morgen ook voor ons een brood halen in het dorpje. We hebben een gezellige avond bij hen aan boord. De volgende morgen ben ik vroeg op en zie dat het prachtig weer gaat worden met grote optrekkende wolken boven Loch Lochy. Gauw wat plaatjes gemaakt! Na Loch Lochy, waar we - na Loch Oich en de Laggan Avenue - niet zoveel aan vonden, komt nu het laatste stukje kanaal, dat naar Fort William. Ook dit stuk kanaal biedt een spectaculair uitzicht op de steeds hoger wordende ber-gen in het zuiden, met de Ben Nevis als hoogste top. De meeste toppen zijn tussen de 600 en 900 meter hoog, maar de Ben Nevis reikt tot 1342 meter en is daarmee ook de hoogste top in Groot Brittannië. Bij de top, op de noordelijke hellingen zijn in juli zo-waar nog sneeuwvelden te ontdekken. We hebben veel zin om die berg te beklimmen, maar we hebben niet voldoende tijd. Dus vertrekken we weer van deze prachtige plek voor het laatste traject naar Fort William. Naar de laatste sluis... De Ben Nevis torent hoog boven het landschap uit
De "Ben Nevis" komt in zicht
De bergen worden woester en hoger...
En ook de wolken!
De Ben Nevis met hier en daar nog een sneeuwveldje. Met 1342 m de hoogste berg in het Verenigd Koninkrijk.

Loyal Volunteer gaat omhoog Wescol en wij gaan omlaag Doet ie het, of doet ie het niet?...
We komen net voor de lunchpauze bij de sluis aan. Wachten dus. Aan de beneden-kant ligt een marineboot die dan eerst gaat. Hij is om drie uur boven en wij zijn uiteindelijk om 5 uur beneden. Een hele middag werk voor drie boten!... Het is de meest krakkemikkige sluis; één van de deuren dreigt volledig uit zijn ophanging te geraken. Na een kwartier heen en weer gejutter en met de stroom mee, lukt het uiteindelijk toch.   Gelukkig...
Neptune's Staircase Ben Nevis zonder wolken! Ft. William - Kasteel
De Banavie Locks, beter bekend als; Neptune's Staircaise, zijn de laatste sluizen aan de Atlantische kant. Het is een enorm complex van acht sluizen die je terug voeren naar zeeniveau. We blijven voor de nacht bij Fort William. Geen plaats om met een bezoek te vereren; de straten zijn recht en de plaats is in een rechthoek opgezet. Er is kraak noch smaak aan. Wanneer we later dat tegen een Schot opmerken, begint zijn gezicht te stralen; "Vinden jullie dat? Dan hebben jullie gelijk! Daar wonen alleen Engelsen en die hebben die plaats ook gebouwd!"
Ft. William - Kasteel Ft. William - Voetbrug In de avond tooit "Ben" zich weer met wolken

Loch Linnhe Shackleton vliegt over
We horen vliegtuigen... Een Shackleton dondert over ons heen. We zijn weer op getijwater; Loch Linnhe. Uiteraard hebben we de stroom mee en de wind ook! In Ft. William lag een trieste Engelsman; "Van Inverness af tot hier, recht in de wind... Maar één droom; lekker vóór de wind terug! Nu moet ik terug, weer recht in de wind!" Tja,.. hoe kon hij weten dat wij eraan kwamen...
De turbulente stromingen rond de landengte bij de vuurtoren

Loch Linnhe - Weg van Fort William...
We zijn weer vrij! Uit de stroomrafelingen en Fort William verdwijnt achter ons... Hebriden, wij komen eraan!